Meubelgigant IKEA is apetrots op zijn Zweedse roots. Dat zie je niet alleen in de reclames en winkels terug, maar blijkbaar ook als je solliciteert op een vacature.
“De Zweedse bedrijfscultuur van IKEA is natuurlijk een belangrijke basis voor ons als we op zoek zijn naar nieuwe medewerkers”, zegt Marilyn Schröder, manager recruitment bij IKEA Duitsland, in een interview met onze collega’s van Business Insider Deutschland.
Het gesprek met sollicitanten wordt gevoerd met nadruk op de persoonlijke insteek. “Iedereen wordt gezien als een talent”, is het principe.
Niet een werkplek, maar een thuis
Het sollicitatieproces ziet Schröder dan ook als een dialoog, waarbij er aan het eind duidelijkheid moet zijn over de volgende vraag: “Heb je een talent dat je bij IKEA kan inzetten, en heb je het gevoel dat je bij ons een thuis gevonden hebt?”
Deze formulering is natuurlijk typisch IKEA. Je hoort het de omroeper van de reclamespot zeggen nog niet zeggen.
Bij het zoeken naar nieuwe talenten is volgens IKEA de 'culturele klik' bijzonder belangrijk. Schröder legt uit wat dat betekent: "Iedereen ontwikkelt bepaalde waarden gedurende zijn leven. Hoe meer iemands principes passen bij die van IKEA, des te groter de kans dat een nieuwe medewerker zich thuis zal voelen bij ons."
Hoge cijfers doen er niet toe
Maar hoe vind je nou de beste kandidaat? Om daar achter te komen stelt Schröder de vraag: "Wat heeft jou los van school of werk gevormd?" De meeste kandidaten moeten hier even over nadenken. "De vraag vereist een zeer sterke reflectie. Zo leer je meer over de persoon dan alleen dingen over diens professionele loopbaan. Je krijgt ineens een beter beeld van alle andere aspecten."
Voor IKEA is de opleiding van een kandidaat niet de beslissende factor, aldus Schröder. Zeker niet de cijfers. De procedure geeft een totaalbeeld van de persoonlijkheid van de sollicitant. En dat is precies wat je nodig hebt om erachter te komen of hij of zij in het bedrijf past.
"We hebben voor onszelf bepaald dat de dialoog met een sollicitant het belangrijkste is en dat het sollicitatiegesprek geen vraag-antwoord-gesprek is", zegt ze. "We willen dat sollicitanten begrijpen dat het een proces is om elkaar te leren kennen en authentiek te zijn, zo kun je er samen achter komen of het werk geschikt is voor de kandidaat."
Is dat het geval? Dan zegt IKEA: "Hej, welkom bij de familie."